VANS: muodikkaita kenkiä Yhdysvalloista
VANS perustettiin jo vuonna 1966 ja se lienee parhaiten tunnettu klassisista tennareistaan. Yritys sai alkunsa, kun veljekset Paul Van Doren ja James Van Doren laittoivat pystyyn The Van Doren Rubber Companyn Anaheimissa, joka sijaitsee Kalifornian osavaltiossa Yhdysvalloissa. Heidän kanssaan projektissa olivat mukana Gordon Lee sekä Serge Delia. Paul oli työskennellyt jonkin aikaa Randy's:in palkkalistoilla ja päätti perustaa oman kenkäliikkeen. VANS valmisti kengät ja myi ne suoraan asiakkaille itse. Ensimmäisen aamun aikana kauppaan asteli kaksitoista asiakasta. Yhtiö alkoi löytää omaa suuntaansa, kun silloin yhtiön johdossa olleen Jamesin poika kiinnostui skeittauksesta. Tämän myötä VANS alkoi valmistaa skeittikenkiä. Mielenkiintoinen kuriositeetti on se, että yhtiön logo on itse asiassa Jamesin pojan, Mark Van Dorenin suunnittelema: hän suunnitteli 13-vuotiaana sen logoksi skeittilautoihinsa. Tämä osoittaa, että menestyvän merkin logon suunnitteluun ei aina tarvita kalliita mainosfirmoja!
VANS - Tunnettuus nousuun elokuvan avulla
Ensimmäisen vuosikymmenen ajan yritys keskittyi pystyssä pysymiseen, mutta tilanne muuttui, kun skeittarit astuivat mukaan kuvaan. 1970-luvun puolivälissä alkoi sanoa levitä, että VANS:in kengissä oli skeittaajien tarvitsemaa pitoa. Skeittauksen pioneerit, Stacy Peralta ja Tony Alva, saivat VANS:in sponsorikseen. Kilpailijat Nike ja Adidas erottuivat massasta, joten VANS:in oli tehtävä sama. Näin heidän kenkänsä sai ”jazzraidan”, mikä auttoi erottumaan kilpailijoiden tuotteista. Merkki sai lisää huomiota, kun nuori näyttelijä Sean Penn kertoi elokuvatuottajille, että halusi pitää merkkimme valmistamia kenkiä Kuumat kinkut (Fast Times at Ridgemont High, 1982) -elokuvassa. Tämä selittyi sillä, että Sean Penn oli kasvanut surfaten ja skeitaten Santa Monicassa, Kaliforniassa. Elokuvan soundtrack sai kengät myös kansikuvaansa.
Mikä tekee VANS:ista erilaisen?
VANS:in tunnetuimmista luomuksista monelle nousee mieleen ensinnä juuri tennarit: niistä on tullut vuosikymmenten aikana ajaton klassikko, mitä tulee urbaaniin muotiin. Paul Van Doren tiesi, että kenkien valmistaminen ei riittänyt, mikäli kenkäbisneksessä halusi vaurastua. Siksi kengät oli myytävä asiakkaille ja tuotteiden piti luonnollisesti erottua kilpailijoiden tuotteista. Kumipohjaiset, napakkaa canvas-kangasta sekä nahkaa yhdistävät VANS-kengät saivat alkujaan suosiota etenkin skeittarien ja surffaajien keskuudessa. Tämä oli kuitenkin vasta alkua: yritys sai entistä enemmän huomiota, kun sen valmistamat kengät löysivät tiensä niin pop-kulttuurin kuin myös katumuodinkin kärkeen. Mikäli mietitään kaikkien aikojen legendaarisimpia brändin tekemiä kenkiä, on pakko mainita Vans Checkerboard Slip-On -tennarit sekä myös Vans Old Skool -tennarit. Heidän tyyliä voisi kuvailla yhtä sanaa käyttäen "rennoksi". Tyylin salaisuus, on, että he yhdistelevät yksinkertaisen tyylikästä muotokieltä, raikkaita perusvärejä sekä myös rohkeaksi luonnehdittavia printtejä. Tärkeää on se, että heidän valmistamansa tennarit ovat tukevat, sekä myös hengittävät. Nämä ovat keskeisiä syitä sille, miksi heidän tennarinsa sopivat niin hyvin sekä rullalautailuun, että myös rentoon vapaa-ajan käyttöön. Jos sinulla ei siis ole vielä VANS:it, niin tilaa uudet kenkäsi nyt ABOUT YOU -sivustolta.